مراسم ازدواج شیشه ایی

خانم کبیر نژاد شما تاثیرات مد را بر روند ازدواج و تشکیل خانواده جوانان ما چگونه می بینید ؟

پریسا کبیر نژاد از جوانان نخبه شهر ارومیه در گفتگو با خبرنگار صومای نیوز اینگونه موضوع را تحلیل می کند و می گوید ؛:

مباحث فیلسوف مآبانه گروه های مجازی و استوری و پست های حکیمانه شبکه هایش، لبخندی که از طنز تلخ امثال الیاس ربن و عروسک قرمو به لب می نشیند، وعظ و اندرز مجالس و مساجد، درد دل بی سانسور جوانان و خانواده ها و… حاکی از به اسارت درآمدن جامعه ما در چنبره سرمایه داری است که در آن جوان کارگری که درآمد ماهیانه او کمتر از دو میلیون است در چند ساعت مراسم عروسی مجبور است پولی معادل درآمد چند سال خود را به هر طریقی که شده از قسط و وام گرفته تا قرض و فروش مقدار کم دارایی و ملک، جور کند تا صرف خرج آرایش و کلیپ و آتلیه فیلم و عکس، لباس، طلا، تزیین ماشین، موزیک و گروه رقص وکیک… شود که همان شب عروسی هم دور ریخته می شود و پس از آن همان کارگر بماند و قسط های که باید تسویه شود. در جامعه کوردی ارومیه با بافت سنتی که هنوز سازکارهای سنتی ازدواج به نسب شهرهای بزرگ به قوت خود باقی مانده است، مشخصا در این جامعه به مانند دهه های گذشته شهرهای بزرگ، هنوز حمایت های اجتماعی چون کادو نقدی به صاحب عروسی که معمولاً پدر داماد یا عروس است، حاکی از حمایت های غیررسمی جامعه است تا به کمک و همکاری قوم و خویش یک عروسی شکل بگیرد، این ارزشمند است که چنین هنجارهایی که زیر پوست ساده و غیرتجملی مراسم های ازدواج پنهان مانده است. اما بر همین ظاهر ساده عروسی های سنتی مکانیسم های مالی و مصرفی عریانی حاکم می شود. نمونه عکس و فیلم های منتشر شده(توسط خود عروس و داماد) در شبکه مجازی نشان می دهد که سلطه هنجارهای تجملی و مادی در این عروسی ها شدید و شدیدتر می شود. مثلا عروس در انواع طلاهای زمخت (نه ظریف و زیبا) به مانند سرباز سریال های تاریخی می نماید که در کلاه خود و زره و سپری و ساق بند (اما از جنس طلا) در حالت آماده باش برای زندگی گلادیاتوری مصرفی است. این برخلاف شعار این نوع اجتماعات سنتی است که مسئله نداری و تنگ دستی را برای ازدواج نمی پذیرد.
در دهه های گذشته مراسم عروسی از نظر زمان و وسعت بزرگتر بود. عروسی ممکن بود یکی دوهفته طول بکشد و تمام اعضای یک طایفه و یا قبیله دعوت می شدند. چنانچه هنوز هم در جامعه ما کماکان این رسم به نوعی به قوت خود باقی هست اما در جوامع پیشرفته با تغییر شکل گسترده خانواده (زندگی چند نسل در یک خانه) به شکل هسته ای (زندگی والدین و فرزندان مجرد در یک خانه)، عروسی ها کوچک تر و به ثبت روزی خاطرانگیز، سهیم کردن شادی با دوستان و خانواده که در کلیسا با یک شام ساده یا عصرانه، می رقصند و می نوشند و با گوشی تلفن چند عکس با مهمانان برای ثبت خاطره آن روز می گیرند. اما در جامعه ما برخلاف آنچه در روند جهانی تحولات جوامع رخ می دهد، بعد خانواده از نظر تعداد اعضا به سمت کوچک تر شدن است می رود و روابط خویشاوندی نیز روز به روز محدودتر می شود اما شکوه و عظمت عروسی ها روز به روز مبسوط تر می شود. همچنین برخلاف جوامع پیشرفته که رضایت فرد مهم تر از قضاوت دیگران است در جامعه ما رضایت فردی زیر سایه قضاوت دیگران تامین می شود. نمایش صحنه عروسی برای به رخ کشیدن آن روز به روز جدی تر می شود و گویی نوعی رقابت و مسابقه نامرئی شکل گرفته است. در طول عروسی کسی از میزان خوشحالی عروس و داماد سوال نمی پرسد و سوالات درباره میزان طلاهای که به عروس آویزان است و تجمل و تشریفات عروسی است. در شرایطی که زندگی روز به روز سخت تر می شود و شاهد کاهش درآمد ها و سختی معیشتی مردم هستیم براین چشم و هم چشمی و تجملات همچنان تاکید می شود. این معضل علاوه بر ریشه های جامعه شناسی و اقتصادی از منظر روانشناسی می تواند بعنوان یک اختلال و نابهنجاری روانی قلمداد شود. نداشتن رضایت از زندگی، استرس و سبک زندگی پراضطراب ناشی از وضعیت بغرنج اقتصادی، افسردگی، نداشتن آرامش، ناکامی های مکرر و سرخودگی های اجتماعی، فقر و بدهکاری که مانع رسیدن به زندگی مرفه و… هم علت و هم معلول چشم و هم چشمی هستند. به این ترتیب تمام عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… دست به دست هم می دهند که روز به روز این معضل تشدید شود و بعنوان یک ویژگی پایدار در رفتار افراد نمود پیدا کند. در این صورت ارزش های واقعی در وجود افراد تعریف نمی شود و فقط دیدگاه دیگران و قضاوت انها اهمیت می یابد. طبیعی است در جامعه بحران زده ایی که افراد از تبعیض و ناکامی و سرخوردگی و درماندگی آموخته شده، دچار تنزل عزت نفس و اعتماد به نفس می شوند نمایش این سناریوی تجملی و مصرفی می تواند بعنوان یک راهکار بهبود روح و روان بیمار و خدشه دار افراد جامعه عمل کند تا سرخوردگی روحی روانی افراد با این نمایش مقداری التیام یابد. انتشار این نمایش از طریق شبکه های اجتماعی معضل دیگریست که به وسیله آن افراد در این رقابت از هم سبقت می گیرند و به قهقرا می روند. عامل ایجاد چنین وضعیتی را نمی توان از یک بعد بررسی کرد بلکه مشکلات در تمام ابعاد مانند تار عنکبوت در هم تنیده شده اند. با در نظر گرفتن عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و… جامعه شناسان تحلیل مستدلل تری در بررسی این موضوع دارند که زندگی شیشه ای و مراسم عروسی شیشه ای که افراد در معرض دید همگان قرار می دهند چگونه با یک سنگ کوچک شکسته خواهد شد!